Inverter kamionba, buszba, autóba

Figyelem! A tudástár rovatban megírt cikkek már az elektronika területén többé-kevésbé képzett és a napelemes területet jobban megismerni kívánó látogatóink számára készültek. Akik az alapvető műszaki ismeretekkel nincsenek tisztában, forduljanak szakemberhez, a termék-specifikus cikkek nem helyettesítik, csak kiegészítik az átfogó villamos ismeretet! A Panelectron Bt. weboldalán található bármilyen tartalom, szöveg vagy kép engedély nélküli felhasználása, másolása, publikálása tilos. A jogosulatlan felhasználás büntető- és polgári jogi következményeket von maga után! Copyright © 2017 Minden jog fenntartva

Az inverterek egyik jelentős felhasználási területe a kamionok és teherautók fedélzete. Mielőtt részleteiben belemennénk, hogy milyen fogyasztóhoz milyen invertert javaslunk, szeretnénk kitérni egy fontos részletre, amelyről a legtöbb kamionos nem tud.

Az E-jelzés

E-jelzés gépjárművekhez

Az E-jelzés egy, az autóipar számára kialakított, EU-direktívákon alapuló európai megfelelőségi jelölés, amely kötelező minden jármű és járműipari alaktrész és kiegészítő számára, amely az Európai Gazdasági Közösségen belül kerül forgalomba. Az E-jelzés számának feltüntetése után az autóipari kereskedők és gyártók szabadon forgalmazhatják termékeiket a Közösségen belül. Az E-jelzés minden személygépkocsi, teherautó, kamion, busz, motorkerékpár, utánfutó és traktor számára, továbbá az autóipari alkatrészek és kiegészítők széles körére nézve kötelező. Több E-jelzés is létezik (E1, E4, E14, stb., a számok a kibocsátó országra vonatkoznak), de a legelterjedtebb a német E1 jelölés, mivel a német vizsgálatok biztosítják a legmagasabb biztonságot az E-jelzést birtokló termékekre nézve. 

Röviden összefoglalva: ez a jelzés a garancia arra, hogy az adott terméket műszakilag bevizsgálták autóipari környezetben (vibráció, zavarkisugárzás, zavarvédelem, stb.) és ez magasabb biztonságot jelent a jármű elektronikájára és annak utasaira nézve is (mivel a cikk célja a tájékoztatás és nem az elrettentés, ezért itt nem boncolgatjuk azt a kérdést, hogy egy E-jelzéssel ellátott és éjjelre bekapcsolva hagyott inverter romlik-e el nagyobb eséllyel és tölti meg füsttel az utasteret vagy egy E-bay-en vagy Aliexpresszen vásárolt kínai inverter.).

Az általunk forgalmazott szinusz invertereket a német IVT GmbH. bevizsgáltatta és megkapta rájuk az E1 jelzést, amelynek száma: E1 024372.

Ezek után lépjünk tovább a megfelelő feszültségű és teljesítményű inverter kiválasztásához. Alapvetően kétféle módon csatlakoztathatunk egy invertert a kamion elektromos rendszeréhez. 

Szivargyújtós inverter csatlakozás
Ezt a megoldást csak kisebb 230V-os fogyasztók működtetéséhez tudjuk használni, mint pl. notebook, telefontöltő, DVD lejátszó, stb. A kamion vagy teherautó utasfülkéjében nagyon sokszor elérhető mind 12V-os, mind 24V-os szivargyújtó aljzat csatlakozás. Elfogadott, hogy szivargyújtón keresztül 15 ampernál nagyobb áramot nem engedélyez a rendszer (10-15A-es biztosítékkal védett) és mivel a teljesítmény (VA vagy W) a Feszültség (V) és az Áram (A) szorzata, ezért érdemesebb a 24V-os aljzatra csatlakoztatható invertert venni a kamionba (24V×15A=360W), mivel így kétszer akkora teljesítményű 230V-os fogyasztót elbír a rendszer. Az invertereink közül szivargyújtós kialakítással csak a 100W-os és 150W-os modellek rendelkeznek. De mi van akkor, ha a kamionban élete jelentős részét eltöltő sofőr ennél nagyobb komfortra vágyik, például szeretne mikrohullámú sütőt, gamer laptopot / X-Box-ot, tévét, hűtőt és egyéb fogyasztókat is használni?

Fix bekötésű, közvetlenül az akkumulátorra csatlakozás
A szivargyújtón ekkora teljesítmény már nem vehető le (egy 1000W-os mikrónál még 24V-on is 42 amper folyik, 12V-on a duplája), ezért nem marad más hátra, mint az invertert megfelelő vastagságú vezetékkel (SW1200 tipus esetén ez minimum 25 mm2-es kábelt jelent), csavaros kötéssel, közvetlenül az akkumulátorra kell kötni. Az akkumulátorhoz vezető távolság is nagyon fontos, minél messzebb van az inverter az akkumulátoroktól, annál vastagabb vezetéket kell használni az inverter bekötéséhez (a használati útmutatóban megadott értékek nálunk max. 2 méterig érvényesek, efölött nagyobb keresztmetszet szükséges. A kábel méretezéshez a feszültségesés elkerülése végett érdemes autóvillamossági szerelő segítségét kérni.


Szinuszos vagy nem szinuszos inverter legyen?
Erről a témáról már írtunk egy korábbi cikket, itt tudja elolvasni.



KAPCSOLÓDÓ ANYAG: EGYENÁRAMÚ VEZETÉK MÉRETEZÉSI TÁBLÁZAT

1.) Először számoljuk ki, hogy mekkora áram fog folyni a vezetéken. Inverter akkumulátorra kötése esetén osszuk el az inverterünk maximális wattszámát (pl. 2000W) az akkumulátor feszültségével (pl. 12V-nál 166A). Adjuk hozzá az inverteren eső ~15%-os konverziós veszteséget is, ha pontosak akarunk lenni. Tehát egy 2000W-os inverter teljes terhelésen ~190A körüli áramot fog felvenni a 12V-os akkumulátorból. Napelemes szabályozó akkumulátorra kötése esetén a szabályozó töltőáramát (pl. 30A 12V-on) vegyük alapul. Napelem napelemes szabályozóra kötése esetén a napelem munkaponti áramával számoljunk (pl. Impp=8A, Vmpp=32V, W=260W). A párhuzamosan kötött napelem táblák áramai összeadódnak, feszültségük azonos marad. 

2.) Nézzük meg, hogy egy adott keresztmetszetű vezetékkel mi az a maximális távolság, amit ilyen áram és feszültségesés (pl. 3%) mellett áthidalhatunk. A fenti inverteres példa alapján 3%-os feszültségeséssel számolva 4.6 méterig használjunk 50 mm2-es vezetéket (természetesen kisebb távolságra elegendő a 35 mm2-es kábel is). A fenti napelemes szabályozó példa esetén használjon  6 mm2-es vezetéket, ha pl. 3 méterre van az akkumulátor a szabályozótól. Ha a fenti napelem példából 2 db-ot párhuzamosan kötne (16A), akkor 10 mm2-es kábelre lenne szüksége, ha a napelem 9 méterre van a napelemes szabályozótól.

3.) A táblázat ugyancsak tartalmazza a rézvezeték átmérőjét (mm) a keresztmetszet (mm2) mellett az egyszerűség végett.

Egyenáramú vezeték méretezési táblázat