Teherautó akku probléma? Elektromos robogó akkumulátor korai cseréje?
Túl gyorsan mennek tönkre az akkumulátorai a teherautóban, kamionban, az elektromos robogójában vagy kerékpárjában, pedig mindent a gyártó utasításai szerint csinál? Néhány év után megadják magukat a 24V-os vagy ennél is magasabb feszültségre sorbakötött akkumulátorai a napelemes rendszerében? Ha ezzel a problémával küzd, akkor talán ezen az oldalon megoldást talál rá.
A túl korai akkumulátor meghibásodás okai
Az idő előtti akku meghibásodást számos dolog okozhatja. A hibakeresésben a témára koncentrálva (sorba kötött akkumulátor meghibásodás) induljunk ki abból, hogy ön mindent az előírásoknak megfelelően csinál, ezért nem fordulhat elő az akku túltöltése (folyadékvesztés) vagy alultöltése (erős elszulfátosodás). Zárjuk ki az akkumulátor cellazárlatának a lehetőségét is, mivel ez elég ritkán fordul elő. Szóval ön az elektromos kerékpárjának vagy robogójának a gyári töltőjét használja, amely az egész sorbakötött akkumulátor blokkot tölti egyszerre vagy egy 24V-os (vagy 36/48/60V-os) napelemes szabályozót. Ennek ellenére korai akku meghibásodással küzd és nem érti, hogy hol a probléma.
Ohm törvénye R=U/I
Hogy megértsük a problémát, vissza kell nyúlni az alapokhoz. Aki minimális elektromos végzettséggel rendelkezik az tudja, hogy két sorbakötött ellenálláson (R, mértékegysége az Ohm, jele Ω) az átfolyó áram (I, mértékegysége az Amper; A) nagysága azonos, függetlenül az ellenállások értékétől. Ezzel szemben az egyes ellenállásokon eső feszültség (U, mértékegysége a Volt; V) mértéke eltérő, az ellenállás függvényében.
A fenti ábra azt mutatja meg, hogy mennyire eltérő lehet az egyes fogyasztókon eső feszültség, ha nagy az eltérés az ellenállásukban. Most képzeljünk el a két ellenállás helyébe két sorbakötött akkumulátort. Két azonos gyártmányú és tipusú akkumulátor belső ellenállása a legtöbbször nem egyforma, a különbség nem nagy, de ez a kis eltérés a sorbakötött akkumulátorok azonos töltőárama mellett eltérő feszültséget fog eredményezni az akkumulátorokon tizedvoltnyi nagyságrendben.
Hol itt a probléma?
Minél több akkumulátor van sorba kötve, annál inkább gondot okoz a fenti jelenség. A probléma az, hogy egy 24/36/48V-os akkumulátortöltő nem látja az egyes akkumulátorok feszültségét, csak a soros ág összfeszültségét. Ezért a nagyobb belső ellenállású akkumulátorok kissé túltöltöttek, a kisebb belső ellenállású akkumulátorok kissé alultöltöttek lesznek. A túltöltés veszélye a gázképződés, amely folyadékvesztéssel járhat, ami alacsony elektrolitszintet és csökkenő kapacitást okoz. Az alultöltött akkumulátoroknál felgyorsul az akkumulátoroknál egyébként természetes jelenség, a szulfátosodás.
Hogyan tölthető fel a soros ágban lévő összes akku azonos feszültségre?
Az alábbi két módszer létezik erre:
- A soros ág összes akkumulátorát külön-külön töltjük 12V-os akkutöltőkkel. Ez nem fog tökéletesen egyforma feszültséget eredményezni, de a nagy kilengéseket mindenképpen megakadályozza (nem lesz alultöltés és túltöltés) és ez már rengeteget fog számítani az akkuk élettartama szempontjából. Hátránya, hogy drága a sok automata akkutöltő / napelemes töltő beszerzése és napelemes rendszernél nem is mindig oszthatók szét ennek megfelelően a napelemek.
- Kétségkívül ez a legprofibb és ez alkalommal a leggazdaságosabb megoldás is egyben: az akku töltéskiegyenlítő használata. A töltéskiegyenlítés lényege egy intelligens elektronika a sorbakötött akkumulátorok között, amely méri az egyes akkumulátorok feszültségét és ha 10-20 mV-nál (ez tipusonként változó) nagyobb eltérést mér a feszültségük között, akkor a magasabb feszültségű akkumulátorról elkezdi tölteni az alacsonyabb feszültségű akkumulátort. Ezt addig csinálja, míg a sorbakötött akkumulátorok feszültségértékei között 10-20mV-nál kisebb lesz az eltérés.
Az általunk forgalmazott akkumulátor töltéskiegyenlítők kitűnő és rövid időn belül megtérülő beruházás azok számára, akik szigetüzemű napelemes rendszerrel rendelkeznek és 24V-os vagy annál nagyobb feszültségű akkucsoportot töltenek, az elektromos bicikli vagy motor tulajdonosoknak és a teherautó és kamion üzemeltetőknek is.