12V inverter vs. 24V inverter szivargyújtóról

Figyelem! A tudástár rovatban megírt cikkek már az elektronika területén többé-kevésbé képzett és a napelemes területet jobban megismerni kívánó látogatóink számára készültek. Akik az alapvető műszaki ismeretekkel nincsenek tisztában, forduljanak szakemberhez, a termék-specifikus cikkek nem helyettesítik, csak kiegészítik az átfogó villamos ismeretet! A Panelectron Bt. weboldalán található bármilyen tartalom, szöveg vagy kép engedély nélküli felhasználása, másolása, publikálása tilos. A jogosulatlan felhasználás büntető- és polgári jogi következményeket von maga után! Copyright © 2017 Minden jog fenntartva

Szivargyújtós inverter - 12V vagy 24V legyen?
A választási lehetőség, hogy 12V inverter vagy 24V inverter legyen végül használva a szivargyújtóról, eléggé speciális területre korlátozódik: kamion vagy modernebb teherautók. Ezekben a járművekben sokszor ki van építve egy 12V szivargyújtó aljzat és egy 24V-os szivargyújtó aljzat is. A kérdés az, hogy melyik feszültségű szivargyújtós invertert érdemes előnyben részesíteni. A cikket érdemes azoknak is elolvasni, akik személygépkocsiban szeretnének 12V invertert használni szivargyújtóról.

A szivargyújtó aljzat használata régen
A személygépkocsiba szerelt szivargyújtó ajzatot a német Friedrich Wilhelm Schindler alkotta meg az 1880-es években azzal a céllal, hogy az autóban is könnyedén meg lehessen gyújtani a szivart (a német Cigarrenanzünder szószerint szivargyújtót jelent). Az eredeti dizájn azóta sok változtatáson esett át és a mai funkciója is jelentősen eltér az eredetitől. Ma már egyre kevesebben dohányoznak az autóban és egyre többen használják a szivargyújtó aljzatot az utastérben elektromos eszközök (okostelefon, GPS navigáció, USB töltő, stb.) működtetésére szivargyújtós inverterről (230V-ról) vagy 12/24V-os adapterről (12/24V-ról). Modern gépjárművekben gyárilag már sokszor maga a szivargyújtó sem tartozék, csak a szivargyújtó aljzat, amely le van fedve elegáns műanyag kupakkal.

A szivargyújtó aljzat használata napjainkban
Egyszóval az eredeti felhasználási módja a szivargyújtó aljzatnak kihalóban van, de  sok új gépjárműben mind a mai napig nem tervezték át a szivargyújtó kábelezését a kor megnövekedett igényeihez (magát a szivargyújtó aljzatot sem tudták kereskedelmi okokból kiváltani, pedig már létezne kisebb méretű és biztosabb érintkezést nyújtó csatlakozó forma). A legtöbb gyári biztosíték értéke, amely védi a szivargyújtót 10-15A körül van, amely 12V-on 180W-nak felel meg. Ez kétségkívül elegendő telefontöltésre és GPS navigálásra, de sokszor problémát okoz szivargyújtós inverter használatakor.

Feszültségesés a kábelezésen
Az inverter gyártók többsége tisztában van ezzel a korláttal és 150W fölé nem terveznek szivargyújtós invertert. Ennek ellenére további problémába futhat bele a 12V inverter felhasználója, történetesen a szivargyújtó kábelezésen eső veszteség problémájába. A legtöbb 12V szivargyújtós inverter gyárilag kb. 1 méter hosszú kábellel kerül szállításra. Ezen a gyárilag méretezett vezetéken eső feszültség mértéke gyakorlatilag elhanyagolható, a 12V inverter működését nem befolyásolja.

Ellenben ehhez hozzájön még a szivargyújtó aljzatig elvezető 2-3 méter vezeték a motor- és utastérben, amely keresztmetszetének megtervezésekor még a modern autóknál sem mindig vették figyelembe az esetleges 12V inverter használatot. Továbbá a szivargyújtó dugó sem mindig érintkezik tökéletesen és átmeneti ellenállást képez, amelyen további feszültség esik.

Inverterek esetében a legtöbb ember nem is gondolná, hogy mennyire fontos az egyenáramú kábelezés megfelelő hossza és keresztmetszete. Ökölszabály ebben az esetben a minél vastagabb és minél rövidebb vezetékelés a feszültségesés elkerülése végett. Ezzel a témával már foglalkoztunk a "Hogyan válasszak invertert?" cikkünkben.

A fent leírt probléma azt eredményezheti, hogy a 12V inverter indító áramleadási képessége csökken és például egy 150W-os szivargyújtós inverter nem képes elindítani egy 80W-os (ohmikus!) fogyasztót az autóban.

Mit tehet akkor, ha az ön autójában is fennáll ez a probléma?
Előre megmondani, hogy vajon az ön autójában is fenn fog-e állni hasonló probléma, azt sajnos nem lehet. A tendencia meg van rá, hogy a gépkocsi gyártók reagálnak a szivargyújtó aljzat megnövekedett igénybevételére és növelik a kábelkeresztmetszetet, illetve a hozzá tartozó biztosíték értékét is. Ha ennek ellenére sem működik olyan fogyasztója a szivargyújtós inverteréről, amelynek mennie kellene (egyeztessen velünk, ha nem biztos a dolgában), akkor három dolgot tehet:

  1. Visszaküldi nekünk a szivargyújtós inverterét és mi visszautaljuk az árát.
  2. Járó motor mellett használja a szivargyújtós invertert. Ilyenkor a generátor feszültsége megemeli a 12,5...12,9V közötti akkufeszültséget 13,8...14,5V körüli töltőfeszültségre és ebből a magasabb feszültségből már levonódhat a kábelen eső feszültség anélkül, hogy a 12V inverter működését befolyásolná.
  3. Ha nem kell az utastérben menet közben használnia a szivargyújtós invertert, akkor közvetlenül az akkumulátorra tud csatlakoztatni egy autósboltban vásárolt szivargyújtó aljzatot, vastag, rövid kábellel és csavaros kötéssel. Így ki tudja iktatni a feszültségesés problémáját.

12V inverter vs. 24V inverter - melyiket válassza?
Elérkeztünk végül a cikkünk címadó részéhez. Azok számára, akik minimális villamos ismerettel rendelkeznek, valószínűleg nem lesz meglepetés a javaslatunk. Egy 150W-os 12V inverter 13A körüli áramot vesz fel az akkumulátorból, egy 24V inverter ennek a felét. Tapasztalatunk alapján a kamionokat tervező mérnökök nem használnak fel fele olyan vastag vezetékeket 24V esetén, mint 12V-nál (kicsivel ugyan csökken a keresztmetszet, de talán jobban számítanak a szivargyújtó megnövekedett áramigényére, mint személygépkocsiknál?). A lényeg az, hogy a 24V-os szivargyújtó aljzatról nagyobb teljesítményű inverter használható általában, mint a 12V-osról, ezért mi a 24V-os szivargyújtós invertert javasoljuk akkor, ha van választási lehetőség.



KAPCSOLÓDÓ ANYAG: EGYENÁRAMÚ VEZETÉK MÉRETEZÉSI TÁBLÁZAT

1.) Először számoljuk ki, hogy mekkora áram fog folyni a vezetéken. Inverter akkumulátorra kötése esetén osszuk el az inverterünk maximális wattszámát (pl. 2000W) az akkumulátor feszültségével (pl. 12V-nál 166A). Adjuk hozzá az inverteren eső ~15%-os konverziós veszteséget is, ha pontosak akarunk lenni. Tehát egy 2000W-os inverter teljes terhelésen ~190A körüli áramot fog felvenni a 12V-os akkumulátorból. Napelemes szabályozó akkumulátorra kötése esetén a szabályozó töltőáramát (pl. 30A 12V-on) vegyük alapul. Napelem napelemes szabályozóra kötése esetén a napelem munkaponti áramával számoljunk (pl. Impp=8A, Vmpp=32V, W=260W). A párhuzamosan kötött napelem táblák áramai összeadódnak, feszültségük azonos marad. 

2.) Nézzük meg, hogy egy adott keresztmetszetű vezetékkel mi az a maximális távolság, amit ilyen áram és feszültségesés (pl. 3%) mellett áthidalhatunk. A fenti inverteres példa alapján 3%-os feszültségeséssel számolva 4.6 méterig használjunk 50 mm2-es vezetéket (természetesen kisebb távolságra elegendő a 35 mm2-es kábel is). A fenti napelemes szabályozó példa esetén használjon  6 mm2-es vezetéket, ha pl. 3 méterre van az akkumulátor a szabályozótól. Ha a fenti napelem példából 2 db-ot párhuzamosan kötne (16A), akkor 10 mm2-es kábelre lenne szüksége, ha a napelem 9 méterre van a napelemes szabályozótól.

3.) A táblázat ugyancsak tartalmazza a rézvezeték átmérőjét (mm) a keresztmetszet (mm2) mellett az egyszerűség végett.

Egyenáramú vezeték méretezési táblázat